De digitala brotten ökar – skydda dig idag
De digitala brotten har ökat drastiskt de senaste åren. Polisen varnar också för att bedragarna använder sig av alltmer avancerade metoder för att luras och stjäla pengar och tillhörigheter.
Ett telefonsamtal från din bank om att ditt konto håller på att tömmas på pengar. Någon som plötsligt beställer saker i ditt namn från en okänd nätbutik, eller har kapat ditt mejlkonto och pressar dig på pengar.
– Att råka ut för ett digitalt brott eller ett telefonbedrägeri kan kännas oerhört stressande och kränkande. Många vågar inte heller berätta att de har blivit lurade, men det är vanligt och verkligen ingenting att skämmas för. Som försäkringsbolag ser vi att fler och fler kunder drabbas av den här typen av brott, säger Håkan Franzén, Hemmets försäkringsexpert på Trygg-Hansa.
Samtalen är inte längre anonyma
De som tar kontakt kan säga sig vara från polisen, en annan myndighet eller affärer du ofta handlar från. Brottslingarna hittar hela tiden nya sätt att komma åt din personliga information så att de vet mer om dig när de tar kontakt. Numera är det till och med vanligt att personen som tar kontakt med dig låtsas vara en nära familjemedlem eller vän.
Något som polisen till exempel varnar för är att föräldrar får sms från personer som utger sig för att vara deras barn. Dottern eller sonen kan skriva att mobilen har gått sönder och under tiden den lagas nås hon eller han på det nya numret som sms:et kommer ifrån. Konversationen fortsätter och efter ett tag ber barnet om hjälp med en räkning. Eftersom mobilen är sönder har de inget BankID men räkningen måste betalas idag. På så sätt försöker bedragaren få föräldern att föra över sina pengar till ett annat konto.
Bedrägerier mot äldre har fördubblats
Bedragare som riktar in sig på äldre personer har ökat med uppemot femtio procent de senaste två åren, enligt polisen. Samtalen kommer ofta från ett så kallat ”spoofat” nummer, så att det ser ut som om det verkligen är banken eller någon annan myndighet som ringer.
– Om den stackars äldre personen har lagt in sin banks nummer i telefonboken så står det ”banken” när det ringer, vilket gör att det är lättare att tro på personen som pratar, berättar Håkan Franzén.
Bedragaren säger ofta att den äldres konto håller på att tömmas på pengar och hävdar att det är bråttom. Han eller hon uppger att de ringer för att hjälpa den äldre att stoppa den pågående stölden. Tjuven lurar sedan den äldre att logga in på sin bank och föra över pengar till gärningsmännen. Samtidigt som brottsoffret tar samtalet händer det att en person utklädd i polisuniform ringer på dörren. Denne säger sig vara där för att säkra tillhörigheter genom att fota saker som bankkort och smycken och begär att få se dessa.
– En annan tjuv väntar utanför och försvinner sedan snabbt från bostaden för att ta ut stora summor pengar med bankkortet. Tjuvarna får också med sig värdesaker som de hinner stjäla från den utsatta åldringen, säger Håkan Franzén.
Så stoppar du bedragaren
Oavsett om du är äldre eller yngre finns det saker du kan göra för att du ska bli tryggare och minska risken för att råka ut för ett bedrägeri.
- Ring polisen på 114 14 om du tror att någon försöker utsätta dig för ett brott.
- Förse ytterdörren med en säkerhetskedja och titthål så att du kan se vem som ringer på utan att öppna dörren.
- Släpp aldrig in någon genom dörren som säger sig komma från polisen och vill hjälpa dig att stoppa ett pågående bedrägeriförsök. Ge dem inte ditt kontonummer och logga inte in med ditt BankID på deras uppmaning. Hämta och visa inga värdesaker om de ber dig göra det.
- Prata med grannarna eller andra i din närhet. Ensam är inte stark när det handlar om att skydda dig mot brottslighet!
- Säg aldrig vad ditt kontonummer är och använd aldrig ditt mobila BankID om någon säger sig ringa från till exempel en bank eller polisen. Inte heller om de ringer på grund av ett påstått bedrägeriförsök eller en identitetsstöld,
- Låt aldrig koder eller lösenord ligga synligt framme i ditt hem.
Så här kan du skydda dig på nätet:
- Byt lösenord ofta och använd olika lösenord för olika konton, särskilt ditt mejlkonto.
- Skriv inte dina lösenord någonstans digitalt.
- Använd så kallad tvåstegsverifiering för ditt mejlkonto. Det gör det svårare att logga in som dig, även om en person kan ditt lösenord.
- Skaffa en så kallad lösenordshanterare som skapar starka lösenord åt dig. Då behöver du bara komma ihåg lösenordet till den.
- Klicka aldrig på länkar i ett mejl eller meddelande där något verkar lite annorlunda eller där du inte känner igen mejladressen eller telefonnumret. Titta på alla detaljer i meddelandet och följ din känsla om den säger dig att något kanske är fel.
Har du blivit utsatt? Så kan du få hjälp
Det första du ska göra är att anmäla det som har hänt till polisen och ditt försäkringsbolag. Om du har en hemförsäkring ingår oftast ersättning för stöld ur bostad i ditt grundskydd, till exempel ersätter Trygg-Hansa saker som blir stulna i ditt hem och även en viss mängd kontanter. Om du behöver prata med någon efter en krisreaktion ingår också tio behandlingar hos en terapeut eller psykolog som Trygg-Hansa hänvisar dig till. Läs mer om vad som ingår i hemförsäkringen hos Trygg-Hansa.
Har du blivit bestulen på pengar från ditt konto? Då kan din bank hjälpa till att ersätta pengarna, läs mer om vilka rättigheter du har som bankkund.
Försäkra ditt hem
Bränder, vattenskador, översvämningar och inbrott. Hemförsäkringen gäller vid det mesta som kan hända i ditt hem.